آموزش فیزیک در فیزیک یار(گروه آموزشی کیان دانش)
آموزش رایگان برای همه
درباره وبلاگ


در این سایت ، فیلم ، انیمیشن، نمونه سئوال امتحانی به منظور کمک به یادگیری مفهومی این درس قرار داده خواهد شد.امید است این سایت زمینه علاقمندی دانش آموزان به این علم را فراهم سازد.
مدرس حسن حبیبی مدرس ریاضی و فیزیک شهر زنجان
09125423467
تلگرام fizikyar2@
کیان دانشkiyandanesh@
habibieducation@gmail.com

مدیر وبلاگ : حسن حبیبی
نویسندگان
این طور به نظر میرسه كه ماركتینگ (علم بازاریابی) و فیزیك هیچ ارتباطی با هم ندارن، اما دن كوبلی كه علاقه زیادی به هر دوی اینها داره، تونسته این دو تا موضوع ناسازگار رو یه جورایی به هم ربط بده. دن با استفاده ازقانون دوم نیوتون، اصل عدم پایداری هایزنبرگ، روش تحقیق در علم و اصل دوم ترمودینامیك می‌خواد بعضی از اصول كار با برند رو شرح بده
[http://www.aparat.com/v/JzCNl]


من الان در زمینه ماركتینگ كار می‌كنم، چیزی كه واقعا بهش علاقه مندم. اما قبل از اون مشغله ذهنی من فیزیك بود. من با كمك یكی از معلم‌های مدرسه‌ام به فیزیك علاقه‌ مند شدم. علاقه‌ای كه به دوران نوجوانی من بر می‌گرده. اون معلم به من یاد داد كه: فیزیك به این دلیل خوبه كه چیزهای زیادی را در مورد دنیای اطراف ما یاد می‌ده. و حالا من می‌خوام به شما نشون بدم كه فیزیك در مورد ماركتینگ چه چیزایی به ما یاد می‌ده

 

خوب، می‌تونید به من بگید كه كی در رشته دانشگاهی‌اش در مورد ماركتینگ خوانده؟ و كی توی دانشگاه فیزیك خونده؟ خیلی خوبه. توی مدرسه چی؟ خوبه. خیلی از شماها. پس احتمالا صحبت های من برای بعضیها یادآور خاطرات خوب و یا شایدم خاطرات بد باشه.

 

خوب، می‌ریم به سراغ فیزیك و ماركتینگ: اجازه بدین از یه جای ساده شروع كنیم، قانون نیوتون. نیرو برابر با جرم ضربدر شتاب این چیزیه كه شاید بهتر بود خطوط هواپیمایی تركیه بیش‌تر در مورد اون اطلاعات كسب می‌كردن قبل از این كه بخوان این كمپین تبلیغاتی رو راه بندازن. ---- خوب اگه ما اجزای این رابطه رو جابه‌جا كنیم خواهیم داشت كه شتاب مساویه با نیرو تقسیم بر جرم و این یعنی این كه هر چی جسم بزرگ‌ تر و سنگین‌ تر باشه نیروی بیش‌تری برای تغییر جهت حركتش لازمه و این اصل در مورد برند هم صادقه هر چی كه یه برند بزرگ‌تر باشه و اجزای بیش‌تری همراه خودش داشته باشه برای تغییر جایگاهش نیاز به كار بیش‌تری هست. و این یكی از دلایلی كه آرتور اندرسون شركت جدید اكسنچر رو راه‌اندازی می‌كنه و به دنبال این نیست كه به بقیه نشون بده اندرسون می‌تونه توی زمینه‌های دیگه ای به جز حسابداری هم فعالیت كنه. همین طور در مورد شركت هوور اون‌ها متوجه شدن كه خیلی سخته به بقیه بقبولونن كه به جز جاروبرقی محصول دیگه ای هم می‌تونن داشته باشن همینطور شركت های خیلی بزرگ مثل یونیلور و پی‌اند‌جی برندهاشون رو از هم جدا می‌كنن. مثلا برندهای ایریو، پرینگل و داو جدا هستند و همه با یك نام تجاری فعالیت نمی‌كنن. خوب تا اینجا فهمیدیم كه فیزیك هرچه جسم سنگین تر باشه نیروی بیش‌تری برای تغییر جهت حركتش نیازه. و ماركتینگ میگه هر چی یه برند بزرگ‌تر باشه تغییر دیدگاه مردم نسبت به اون و تغییر جایگاهش، مشكل‌تره. و راه حل رو در پرتفوی برندها می‌بینن یا این‌كه برند جدید برای فعالیت جدید.

 

خوب. چه کسانی اصل عدم پایداری هایزنبرگ رو یادشونه؟ یه ذره چاشنی علمی بحث رو بیش‌تر كنیم این اصل به ما میگه غیر ممكنه كه بتونیم به طور دقیق حالت یك جسم و یا مقدار حرکت اون رو اندازه‌گیری كنیم. چرا كه خود عملیات اندازه گیری در اون جسم باعث تغییر میشه. اجازه بدید بیش‌تر توضیح بدم. اگه یه ذره رو در تاریكی در نظر بگیرید و برای دیدنش بهش نور بتابونید فوتون‌های نور كه نیروی جنبشی دارن با این ذره برخورد می‌كنن و انرژی این فوتون‌ها، حالت قبلی جسم رو تغییر می‌ده. در واقع این عملیات تابش نور برای دیدن باعث تغییر حالت قبلی ذره‌ای كه در تاریكی بود، شد. عملیات مشاهده باعث تغییر آن جسم می شود. همین در ماركتینگ هم اتفاق می‌افته عملیات بررسی رفتار مصرف‌كننده، باعث تغییر رفتار اون ها میشه. گروهی از مادران رو در نظر بیارین كه توی گروه کانونی ( متمرکز) در مورد رفتارهای غذایی خوب بچه‌هاشون صحبت می‌كنن. (گروه متمرکز: گروهی كه مشتریان در اون در مورد محصول آزادانه اظهار نظر می‌كنن) ولی در واقعیت كلی هله هوله می‌خرن. و مك دونالد هم سالانه میلیون ها برگر می‌فروشه. همچنین در مورد مشتریانی از سوپر ماركت‌ها كه با گروهای تحقیقات بازار همكاری می‌كنن. اون‌ها چرخ دستی هاشون رو پر می‌كنن از سبزیجات و میوه‌جات تازه در حالی كه در روزهای عادی این كار رو انجام نمی‌دن یه مثال دیگه: تعداد كسانی كه در تحقیقات اظهار می‌كنن كه توی اینترنت به دنبال سایت‌های پورنو میرن خیلی كمه در حالی كه گوگل به ما نشون می‌ده آمار سرچ این چیزها رتبه اول رو داره اما خوشبختانه فیزیك نه ببخشید، ماركتینگ تا حدی مشكل رو حل كرده ما الان ابزارهایی داریم كه بهتر می توینم رفتار مشتری رو اندازه‌گیری كنیم با كمك ابزارهای دیجیتال رفتار واقعی مشتریان رو می‌تونیم بفهمیم و دیگه لازم نیس از خود اون‌ها بپرسیم كه چه جوری رقتار می‌كنن خوب پس فیزیك میگه: ما هیچ‌وقت نمی‌تونیم خواص یك ذره رو دقیق اندازه‌گیری كنیم برای این كه خود اندازه‌گیری باعث تغییر در اون میشه. و ماركتینگ میگه: سعی كن بفهمه مصرف‌كننده ها واقعا چه رفتاری دارن نه این كه بخواهیم از خود اون‌ها سوال كنی. یااینکه پیش بینی کنیم آنها چه کاری رو انجام می دن.

 

اما مورد بعدی- روش تحقیق علمی یه اصل قطعی توی فیزیك (همه علوم تجربی) به ما میگه با مشاهده ما نمی تونیم هیچ فرضیه‌ای رو اثبات كنیم با مشاهده ما فقط می تونیم فرضیات رو رد كنیم. به این معنی كه ما شواهد و اطلاعات زیادی رو حول یك فرضیه جمع آوری كنیم، و این شواهد اون فرضیه رو قوی‌تر می كنه، ولی نمی‌تونه اون رو اثبات كنه. و در مقابل، یه داده یا اطلاعات مخالف می تونه تمام زحمات شما رو به باد بده. به عنوان مثال: بطلمیوس شواهد زیادی در رابطه با تئوری‌اش كه كرات دیگه به دور زمین می‌گردند جمع آوری كرده‌ بود. اما ، كوپرنیك یه شاهد مخالف آورد و هرچه بطلمیوس رشته‌ کرده بود، پنبه كرد توی ماركتینگ هم همین اتفاق می‌افته شما مدت زمان زیادی می‌تونی روی یه برند سرمایه گذاری كنی، ولی با یه حركت مخالف یا اشتباه كلا دیدگاه مشتری نسبت به اون برند رو تغییر خواهی‌داد. بی‌پی‌ (شركت نفت انگلیس) رو در نظر بگیرید: اون‌ها میلیون ها پوند در طول سال‌ها هزینه كرده بودن برای این كه نشون بده دوستدار واقعی طبیعت هستش. در حالی كه یه اتفاق كوچیك...! تویوتا رو در نظر بگیرید: برای مدت‌های طولانی محصولات تویوتا به عنوان خودروهای قابل اعتماد شناخته شده بودن اما یه اتفاق این دیدگاه رو تغییر داد. و همچنین تایگر وود كه چهره خوبی از خودش به جا گذاشته‌بود، حتما داستانش رو شنیدین --- پس در فیزیك ما داریم كه شما نمی‌تونید هیچ فرضیه‌ای رو اثبات كنید اما به سادگی می تونید اون رو رد كنید هر فرضیه‌ای می‌تونه یه روز از بین بره و در ماركتینگ داریم كه خیلی مهم نیست شما تا الان چقدر روی برندتون سرمایه گذاری كردین، یه دوره كوتاه اتفاقات ناخوشایند، می تونه سرمایه سال‌ها تلاش رو به باد بده برای همین خیلی باید حواسمون رو جمع كنیم که به راحتی شهرت برندتان از بین نرود.

 

مورد آخر- در مورد قانون انتروپی صحبت خواهیم كرد (قانون دوم ترمودینامیك) در این قانون ما داریم كه آنتروپی كه میزان بی‌نظمی یك سیستم هستش همیشه در حال افزایشه و همین رو ما در ماركتینگ داریم اگه برگردیم به 20 سال قبل یه مدیر ماركتینگ به خوبی می تونست فرآیند ارسال یه پیام به مشتری رو كنترل كنه. و لذا می‌تونست به خوبی برند شركتش رو تعریف كنه. ولی امروزه خیلی چیزها فرق كرده شما یه ذهنیت خیلی قوی از یه برند میسازی یا یه پیام تبلیغاتی خوب آماده می كنی و منتشرش می كنی. مثل كاری كه نامزد حزب محافظه‌كار برای پوستر انتخاباتی امسالش انجام داد ولی بعد از انتشار دیگه چیزی در اختیار شما نیست با این همه ابزارهای دیجیتال برای نظردادن و بازنشر اطلاعات كه در اختیار همه قرار گرفته، كنترل كردن پیام شما بسیار مشكل میشه. برند شما شروع به پراكنده‌شدن می‌كنه --- و شاید پیام شما كلا یه چیز دیگه بشه --- دیگه دست شما نیست. --- (من سخنرانی‌كردنش رو دیدم. خیلی خوب از پسش برمیاد) هرچند برای بازاریابان این ممكنه یه مقداری تشویش ایجاد كنه ولی درواقع چیز خوبی هست. این نوع انتشار برند اون رو می‌بره به جایی كه باید بره- بین مردم خیلی بیش تر از حالت معمولی این نوع انتشار یه جور همه پرسی میشه كه در نهایت برای برند شما چیز خوبیه خوب. پس از فیزیك یاد می‌گیریم كه انتروپی همیشه در حال افزایشه و این یک قانون زیربنایی هستش. و ماركتینگ به ما میگه كه وقتی برند در حال پراكنده شدن هست، نمی تونی باهاش مقابله كنی، باهاش همراهی كن. و از این قابلیتش استفاده كن

 

و كلام آخر معلم من، آقای ووتر، به من یاد داد كه چرا فیزیك خوبه و من امیدوارم كه تونسته باشم این مفهوم رو منتفل كنم كه فیزیك به همه ما درس می ده، حتی در دنیای ماركتینگ، یه درس ویژه. متشكرم.

 

---




نوع مطلب : موسسه آموزشیTED، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 20 آبان 1398 11:23 ق.ظ
Wonderful blog! I found it while searching on Yahoo News.
Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?

I've been trying for a while but I never seem to get there!
Many thanks
دوشنبه 13 آبان 1398 04:28 ب.ظ
This is very interesting, You are a very skilled
blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post.
Also, I have shared your website in my social networks!
دوشنبه 6 آبان 1398 04:20 ب.ظ
I was able to find good info from your content.
سه شنبه 30 مهر 1398 09:37 ق.ظ
Thanks for any other great post. Where else may just anybody get that type
of info in such an ideal means of writing? I've
a presentation next week, and I am at the search for such info.
چهارشنبه 17 مهر 1398 05:56 ب.ظ
Everyone loves what you guys are up too. This type of
clever work and reporting! Keep up the amazing works
guys I've incorporated you guys to my own blogroll.
چهارشنبه 13 شهریور 1398 06:28 ب.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems
as though you relied on the video to make your
point. You obviously know what youre talking about, why throw
away your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something enlightening to read?
شنبه 2 شهریور 1398 08:31 ب.ظ
Hello! This is my 1st comment here so I just wanted
to give a quick shout out and say I really enjoy reading your posts.
Can you recommend any other blogs/websites/forums that deal with the same topics?

Thanks!
شنبه 2 شهریور 1398 01:54 ق.ظ
Hi there! This is kind of off topic but I need some advice
from an established blog. Is it very difficult to set up your own blog?
I'm not very techincal but I can figure things out pretty quick.
I'm thinking about making my own but I'm not sure where to begin. Do
you have any points or suggestions? Cheers
جمعه 11 مرداد 1398 06:47 ق.ظ
Its like you read my mind! You appear to know a lot about this, like you wrote the book in it or
something. I think that you can do with some pics to drive the message home a bit, but other than that,
this is excellent blog. A great read. I'll definitely
be back. natalielise plenty of fish
پنجشنبه 10 مرداد 1398 05:29 ق.ظ
Do you have a spam problem on this blog; I also am a blogger, and I was wondering your situation; we have created some nice practices and we are looking to trade solutions with other folks, why not shoot me an e-mail if interested.
natalielise plenty of fish
سه شنبه 8 مرداد 1398 04:10 ب.ظ
This post will assist the internet visitors for creating new weblog or even a blog from
start to end.
سه شنبه 1 مرداد 1398 06:16 ب.ظ
I don't even know how I ended up here, but I thought this post was
good. I do not know who you are but definitely you're
going to a famous blogger if you aren't already ;) Cheers!
پنجشنبه 27 تیر 1398 02:11 ق.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as
though you relied on the video to make your point.

You obviously know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting
videos to your site when you could be giving us something informative to read?
سه شنبه 25 تیر 1398 04:46 ب.ظ
Amazing issues here. I'm very happy to see your article.
Thank you a lot and I am having a look ahead to contact you.
Will you kindly drop me a mail?
چهارشنبه 22 خرداد 1398 08:17 ب.ظ

It's great that you are getting thoughts from this article as well as from our discussion made here.
جمعه 17 خرداد 1398 10:35 ق.ظ
Hello! This post could not be written any better! Reading this post reminds me of my previous room mate!
He always kept chatting about this. I will forward this write-up to him.
Pretty sure he will have a good read. Many thanks for sharing!
یکشنبه 29 بهمن 1396 04:18 ق.ظ
آقا دمتون گرم از مطلب عالیتون
شنبه 8 مهر 1396 07:58 ق.ظ
ممنون از وبلاگ خوبتون
چهارشنبه 5 مهر 1396 01:20 ق.ظ
ممنون عالی بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو